Home » Mijn Blog » Hoogtepunten, dieptepunten en voornemens

Hoogtepunten, dieptepunten en voornemens

Gepubliceerd op 30 december 2019 om 18:26

Tja, daar gaan we weer. De laatste weken en dagen van het jaar wordt men volop aangezet tot terugkijken en vooruitkijken.

Overal kom je de vragen tegen op internet, op social media, op tv, in kranten, in tijdschriften, buiten, familie/vrienden en kennissen die het je vragen en ga zo maar door. Ik krijg er persoonlijk wel een beetje de kriebels van. Het voelt als een enorme druk. Alsof ik er niet bij hoor als ik niet ‘nu’ (laatste weken van het jaar) terugkijk en kan vertellen waar ik trots op ben of wat ik liever anders had willen aanpakken. En niet bedenk wat mijn plannen zijn voor het nieuwe jaar. Waarom per se nu? Waarom niet gisteren, waarom niet eergisteren, waarom niet een half jaar geleden, waarom niet over een half jaar…?

Hoogtepunten, dieptepunten en voornemens

Begrijp me niet verkeerd, ik ben als persoon en ook als coach juist vóór reflectie en vooruitkijken. Maar ik zie het eerder als een doorlopende activiteit, iets wat je je eigen kunt maken. Iets wat je dagelijks doet en bezighoudt. Dan haal je er naar mijn idee meer voordeel uit.

Nu lijkt het erop alsof je 1x per jaar wordt uitgedaagd om hierover na te denken. De rest van het jaar laat je je leiden door de waan van de dag. Ik visualiseer het dan als een grote olifant of een enorme berg… waar je dan tegenop kijkt en vervolgens niet weet hoe je het moet aanpakken en er dus tot slot maar weinig van terecht komt. Een paar feitjes, ongeveer 80% van de mensen start het nieuwe jaar met goede voornemens. Echter weet maar 1 op de 6 Nederlanders een goed voornemen vol te houden… (laat staan als je een hele berg aan voornemens hebt).

Het maken van voornemens is een eeuwenoude gewoonte. En wat mij betreft ook een nuttige gewoonte. Hoe zou het leven anders zijn, wanneer je geen richting hebt? Niets hebt om naar toe te leven. Zie je het voor je, een beetje doelloos rondlopen op de aarde, geen idee hebt wat je hier komt doen en wat je hier kunt doen. Of jezelf vooral heerlijk overgeven aan de waan van de dag en hopen dat je aan het einde van het jaar misschien wel een paar hoogte- of dieptepunten kunt opnoemen die zijn voorgevallen. Als het is misgegaan kun je een ander de schuld geven of de omstandigheden. Het ligt in ieder geval niet aan jou. Heerlijk!

Oké, en nu eerlijk hoe ik er echt over denk. Mijn idee bij dit alles is om zeker voornemens te hebben & doelen te stellen. De kunst is alleen, de stappen die je neemt om je voornemens & doelen te realiseren, klein en concreet te houden. Ik bedoel dan niet dat je niet groot moet dromen, juist wel. Alleen hou je de stappen die je zet om je grote droom te verwezenlijken klein en concreet, zodat je snel succesmomenten hebt die je blijven motiveren. En maak er een dagelijkse (regelmatige) gewoonte van om even terug- en vooruit te kijken. Wacht niet tot het einde van het jaar om te kijken of er dingen zijn geweest waar je trots op bent of juist niet, dingen die beter of anders kunnen. Neem dagelijks even een paar minuten de tijd voor jezelf om de dag door te nemen en te bepalen of je jouw acties voor morgen moet bijsturen.

Voorbeelduitwerking van een van de meest voorkomende voornemens:

Stel je voornemen is afvallen? Maak dit doel dan SMART.

  • Specifiek: Hoeveel wil je afvallen?
  • Meetbaar: Wat is je 0-meting (hoeveel weeg je nu)? Zodoende kun je bijvoorbeeld wekelijks een moment vaststellen waarop je kunt meten wat je gewicht is om te vergelijken hoe ver je bent met het halen van je doel.
  • Acceptabel/Aanvaardbaar: Het doel moet voor jou acceptabel en actiegericht zijn. Weet ook waar je “nee” tegen zegt, wanneer je jouw doel en je stappenplan helder hebt. Pas als je jouw “nee” accepteert en jij je dit realiseert, hou je “ja” beter vol.
  • Realistisch: Maak een realistisch actieplan, leg de lat niet te hoog. Afhankelijk van je inzet boek je resultaten. Ga je voor de korte termijn door een streng dieet te volgen en ook te sporten? Of wil je er best wat langer over doen? Heb je wellicht hulp nodig van een deskundige op dit gebied?
  • Tijdsgebonden: Binnen welke termijn/hoe lang wil je erover doen om je streefgewicht te halen?

 

Kortom, pak de regie! Alleen als je de regie pakt kun je (tijdig) bijsturen en dat kun je het meest effectief doen als je dagelijks duidelijk voor ogen hebt waar jij naar toe wilt. En wat mij betreft kun je nu al beginnen met het maken van jouw actielijstje voor jouw voornemen(s). Waarom wachten?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.