De kop is er af!

Gepubliceerd op 23 november 2019 om 00:59

Wow, ik heb het echt gedaan. Ik sta ingeschreven bij het KVK en ben nu officieel gestart met de zichtbaarheid van mijn bedrijf. Het is erg spannend, maar ook gaaf om zo deze nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik krijg veel feedback van vrienden en collega's hoe dit aan te pakken. Ik ben ze allemaal zeer dankbaar voor alle hulp! En omdat het eigenlijk voor mij op dit moment zo'n 'HOT topic' is, wil ik het over feedback hebben in deze blog.

Feedback betekent letterlijk vertaald: terug voeden. We worden eigenlijk overspoeld met het woord 'feedback'. In elke organisatie wordt er van je verwacht dat je feedback geeft, leert geven, maar ook feedback kunt ontvangen. Maar niet iedereen vindt het fijn om feedback te ontvangen, het wekt vaak een beetje weerstand op en wordt persoonlijk opgevat. En dat hoeft zeker niet altijd te liggen aan de ontvanger van het feedback. Op een juiste manier feedback geven is een kunst. En dat kun je oefenen, want oefening baart kunst.

Een aantal valkuilen bij het geven van feedback:

  • gericht op de persoon (kenmerken, karakter), oordelend
  • uitgestelde feedback
  • indirect, via via
  • de verantwoordelijkheid wordt verplaatst naar een ander

Als ontvanger van feedback, kan ik het aanvallend ervaren wanneer iemand oordelende feedback geeft, bijvoorbeeld over mijn kleding of uiterlijk. Of ik ontvang feedback wanneer er al enige tijd is verstreken, zoals enkele dagen of zelfs weken. De kans is dan groot dat het lastig wordt om de feedback te plaatsen of te herkennen. Ik kan me de situatie wellicht niet meer goed voor de geest halen. Het wordt dan ook een beetje een raar gesprek en bereikt feedbackgever ook niet het doel met het geven van de feedback, namelijk dat ik het de volgende keer anders doe of aanpak (indien ik er wat aan wil doen uiteraard). Waar ik ook een ontzettende jeuk van krijg is feedback via via of dat de verantwoordelijkheid bij een ander wordt geplaatst.

Via via: "Pietje heeft last van de radio, zou je die wat zachter kunnen zetten?".

De verantwoordelijkheid bij een ander wordt geplaatst: "er is mij ter ore gekomen dat..." of "er wordt aangegeven dat je teveel kletst onder werktijd" etc..

 

Je hoort vaak dat je feedback moet zien als een cadeautje. En dat is ook zo wanneer de gever dit zo effectief mogelijk doet. Dan kun je het ook makkelijker accepteren als een cadeau en kun je het meenemen in je persoonlijke ontwikkeling. En nu hoor ik je denken, maar hoe geef ik dan op een zo effectief mogelijke manier feedback? Nou, eigenlijk het positief tegenovergestelde van de valkuilen :-). Ik zal een aantal voorbeelden geven:

  • richt het feedback op het gedrag, prestatie of de vaardigheid: "Ik zie dat jij deze handelingen uitvoert op een inefficiënte manier, het kan veel efficiënter door het op deze manier te doen/aan te pakken".
  • blijf in het hier en nu, geen oude koeien uit de sloot halen.
  • Neem verantwoordelijkheid voor het geven van de feedback, zorg dat het direct is van jou aan de ontvanger.
  • Gebruik 'ik' boodschappen (ik zie, ik ervaar, ik voel)

 

Tot slot, ondanks dat feedback geven een aantal regels heeft, begrijp ik ook dat niet iedereen graag feedback geeft. Het is best spannend, vooral als je het niet vaak doet. En de angst zit 'm vaak in hoe de ontvanger gaat reageren. Je kunt de reactie van de ontvanger namelijk niet voorspellen. Daarom is het belangrijk dat je oefent en de feedbackregels hierin meeneemt. Door verantwoordelijkheid te nemen en bij jezelf te blijven, is het jouw ervaring en waarheid. Wat de ontvanger met de feedback doet kun je bij hem of haar laten. De ontvanger heeft ook het recht om andere mening of zienswijze te hebben en dat dien je te respecteren.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb